Presentaties voor RET

De leerlingen van O&O klas 3 hebben de afgelopen 8 weken onderzoek gedaan in opdracht van de RET. Vandaag, in aanwezigheid van de opdrachtgever, werden de rapporten, filmpjes en ontwerpvoorstellen gepresenteerd.

De opdracht was:

Openbaar vervoer moet voor iedereen toegankelijk zijn. De RET doet er alles aan om het OV zo goed mogelijk toegankelijk te maken voor slechtziende of mensen met rolstoel. Maar de vraag is of het ook zo ervaren wordt. De RET wilt dit graag door leerlingen van het Libanon laten onderzoeken, door zélf de problemen op te sporen en te ervaren.  Wat voor barrières/ belemmeringen komen mensen met een beperking tegen? En belangrijk; wat kan er verbeterd worden, en hoe?

Een Industrieel Ontwerp voor de TU Delft

Op 9 november was de kickoff van een project van onze derde klassen voor de TU Delft, Industrieel Ontwerpen.

Uit een eerdere enquete bleek dat vrijwel iedere leerling liever kletsnat op school arriveert, dan tijdens een bui een regenpak van de HEMA aan te trekken..

Docent en ontwerper Ianus Keller vertelde over het werk van Industrieel Ontwerpers, en gaf een toelichting op de opdracht aan onze leerlingen: Ontwerp voor eigen leeftijdgenoten een nieuwe totaaloplossing om droog te blijven op de fiets. De leerlingen ontwerpen een toevoeging aan de fiets, en werken vervolgens samen met studenten van de TU IO het ontwerp uit tot een korte film.

 

kickoff met Eastman Chemicals

De vierde klassen O&O kregen vandaag een nieuwe onderzoeksopdracht van Eastman Chemicals: ze gaan onderzoek doen naar terugwinning en hergebruik van ‘specialty plastics’. Vandaag was de kick-off: de opdrachtgever had verschillende samples meegenomen ter demonstratie.

NS en ProRail bij de presentaties klas 4

De leerlingen van klas 4 hebben voor de NS en ProRail de opdracht uitgevoerd om een aanpak te ontwerpen die de ontruiming van station Amsterdam Centraal bij calamiteiten beter en sneller mogelijk maakt. Zij presenteerden hun ontwerprapporten en schetsmaquettes in de aula van het Libanon Lyceum, aan een jury bestaande uit vier deskundigen van ProRail en NS.

 

 

Dutch Delta op LEGO World Utrecht

Dutch Delta, het robotica-team van het Libanon Lyceum, heeft tijdens de herfstvakantie workshops programmeren gegeven op Lego World in Utrecht. Meer dan 1000 kinderen kregen les van onze leerlingen.

Anne Schmitz, (6 VWO en een van de coaches van het team): “We vinden het belangrijk dat zoveel mogelijk kinderen in aanraking komen met techniek en robotica. Op Legoworld komen veel kinderen en volwassenen, en met LEGO-robots kun je heel goed leren programmeren”.

De coaches hebben het lesprogramma voorbereid, maar onze leerlingen hebben zelf de lessen gegeven. Een van de leerlingen: “We hebben echt hard gewerkt! Maar het was heel gezellig, en we hebben ook veel dingen geleerd. En het was geweldig om te zien hoe trots de kinderen waren als ze hun robot konden laten doen wat ze wilden.”