HOME
EDITIES
RUBRIEKEN
ARTIKELEN



Rotterdamse leerlingen geven programmeerles op Lego World

‘Jonge kinderen enthousiast maken voor robotica'

09 december 2019  |  tekst: Irene Hemels  |  fotografie: Nils Bebelaar

‘Daar staan de nieuwe collega’s van mij ’, zegt docent Connie Hemerik over de Dutch Delta, de jongens en meiden van twaalf tot veertien die in hun vrije tijd programmeerles geven op Lego World. ‘Ze weten elkaars kwaliteiten en verschillen te waarderen.’ Een gesprek over een opmerkelijke groep jongeren.

 

De achttien jongens en meiden van Dutch Delta zijn fanatiekelingen. Elk jaar doen ze namens het Libanon Lyceum, naast de brugklasteams, mee met de First Lego League (FLL), een internationale techniekwedstrijd gebaseerd op Lego waar leerlingen het tegen elkaar opnemen met onder andere zelfgebouwde en zelf geprogrammeerde robots. Ze hebben al een paar keer de Benelux finale gewonnen, reisden af naar St. Louis in Amerika en andere Europese steden voor wedstrijden op internationaal niveau. Op 13 december hopen ze zich te kwalificeren voor een eerste of tweede plaats in de Regiofinale.


Discipline

Minder bekend is dat deze groep leerlingen in de herfstvakantie roboticaworkshops begeleidden op Lego World, een jaarlijkse evenement in de Utrechtse Jaarbeurshallen. Connie Hemerik, docent en technator, coördinator van het Technasium: ‘Zeven dagen lang gaven ze workshops aan jonge kinderen. Als je hen dan bezig ziet dan zie ik daar mijn nieuwe collega’s staan. Zo bijzonder dat ze dit in hun vrije tijd doen! Het plezier spat er vanaf. En zo gedisciplineerd: De robot staat scheef, zet ‘m recht. Kun je de robot iets optillen of verplaatsen? Laat hem een stukje rechtdoor rijden. Alsof ze echt aan het lesgeven zijn.’


Geen omkijken naar

Elk uur werd tijdens Lego World tegelijk aan twee groepen bezoekers een programmeerles gegeven door de jongeren van Dutch Delta. ‘Zij leren andere kinderen hoe je kan programmeren en de robot bepaalde handelingen kan laten verrichten. Ze werken bijvoorbeeld met programmeerbare Lego Mindstorms en WeDo. In feite laten ze vooral zien hoe leuk het is om met robotica bezig te zijn. Dit jaar werkten ze ook met de allernieuwste roboticskit die nog niet eens op de markt is, Spike Prime.’
De materialen worden ter beschikking gesteld door speelgoedfabrikant Heutink die ook de hotelovernachtingen voor zijn rekening neemt. Net als de digiborden en laptops. De school zelf heeft er eigenlijk geen omkijken naar, zegt collega Cathelijn van Wijngaarden. ‘De leerlingen kregen voorafgaand aan de herfstvakantie twee dagen verlof en dat is het. We hebben twee vrijwilligers die Dutch Delta begeleiden. Dat zijn mensen van buiten het onderwijs, een van hen is toevallig de zoon van een docent en enthousiast Lego fan, de ander is moeder van twee (oud)leerlingen en zit in het bestuur van de World Robot Olympiad. Zij bespreken de taken van tevoren door met onze leerlingen en zijn de gehele week aanwezig. Wat steeds weer blijkt is dat als je jongeren de verantwoordelijkheid geeft ze veel meer aankunnen dan je denkt.’ Hemerik: ‘Je ziet ze opbloeien. Dit is ontzettend goed voor hun zelfvertrouwen.’


Tempo van jonge kinderen

Tijdens de beurs doen de jongeren alles zelf. Van Wijngaarden: ‘Ze hebben de tickets voor de workshopsessies gemaakt en ook de inschrijflijsten en de deelnemers kregen een door de jongeren gemaakt diploma mee naar huis. Steeds waren er twee workshops waarbij de één lesgaf en anderen rondliepen om kinderen te helpen. De kracht is dat kinderen aan andere kinderen hun enthousiasme overbrengen. Dat spelen met techniek brengen ze op een heel vanzelfsprekende en natuurlijke manier over.’
Hemerik knikt bevestigend. ‘Onze leerlingen sluiten heel makkelijk aan bij de belevingswereld van jonge kinderen. Dat is echt mooi om te zien. Ze spreken hun taal en kunnen vanuit hun enthousiasme het geduld en de motivatie opbrengen om aan te sluiten bij het tempo van een jonger kind. Dit zijn kinderen die veel in hun mars hebben. Ze zijn enthousiast, flexibel, creatief, gedisciplineerd en gericht op samenwerken. Ze zijn onderling heel verschillend, maar vormen samen een echt team. Ze weten elkaars kwaliteiten en verschillen te waarderen. Dat is bijzonder om te zien.’


Vuurtje aangestoken

Dutch Delta is een steeds wisselende groep leerlingen tot vijftien jaar; de uiterste leeftijd om mee te mogen doen met First Lego League. Soms blijven oudere leerlingen als begeleider wat langer betrokken. Elk jaar komen er weer nieuwe jongeren bij die in de brugklas enthousiast zijn geworden door het examenvak Onderzoek en Ontwerpen dat een kernvak vormt in het bètatechnisch onderwijs van het Libanon Lyceum. De school is goed uitgerust met allerhande robots, 3D-printers en ander professioneel apparatuur: er is een goede samenwerking met het bedrijfsleven, leerlingen betalen een hogere eigen bijdrage van 175 euro per jaar en Dutch Delta ontvangt een kleine bijdrage van de school zelf. In het eerste jaar staan onder meer de cursus robotica, programmeren en bouwen van een robot, en deelname aan de First Lego League centraal. Van Wijngaarden: ‘Daar wordt het vuurtje wel aangestoken. Soms nog eerder. Er zijn leerlingen die zich aanmelden bij het Libanon Lyceum juist vanwege Dutch Delta. Die hoor je tijdens een open dag zeggen: later ga ik bij Dutch Delta.’

Femke Deurwaarder (14):

“Ik zit bij Dutch Delta omdat ik het leuk vind om te programmeren en bezig te zijn met robotica. Ik wil graag bij NASA werken. De techniek die daarbij komt kijken interesseert me, met robots onderzoek doen, en de ruimte vind ik wel iets moois hebben, nog ongeschonden… Lesgeven op Legoworld was leuk en gezellig met het team. Ik vind het ook leuk om programmeren door te geven en kinderen enthousiast te maken voor robotica. Daar is straks veel werk in te vinden, denk ik.”

 

Dutch Delta

Op het Libanon Lyceum doen alle leerlingen in de Technasium brugklassen onder schooltijd mee aan de roboticawedstrijd First Lego League (FLL). De leerlingen die het erg leuk vinden om met robots te werken kunnen zich daarna aanmelden bij Dutch Delta. Zij hebben een eigen techniek lokaal waar ze vaak in de pauzes en op vrijdagmiddag te vinden zijn. Buiten schooltijd bereiden zij zich voor op de FLL en doen soms ook mee aan andere techniekwedstrijden.

REACTIES ROTTERDAMSE LEERLINGEN GEVEN PROGRAMMEERLES OP LEGO WORLD

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

PLAATS EEN REACTIE




Plaatsen