De Gorilla’s Verhuizen

Foto: ©Diergaarde Blijdorp

Klas 1 Ontwerpproject  Opdrachtgever: Diergaarde Blijdorp

Het huidige binnenverblijf van de gorilla’s in Diergaarde Blijdorp voldoet niet meer aan de huidige eisen en wensen voor dierenverblijven: de ruimtes voor de dieren zijn te klein, er is te veel associatie met kooien en de inrichting lijkt te weinig op de oorspronkelijke omgeving van de dieren.Er moet dus voor gekeken worden naar andere mogelijkheden. De brugklassen gaan voor voor de gorilla’s een heel nieuwe locatie een nieuw verblijf ontwerpen.

Tegenwoordig denken we heel anders dan vroeger over dieren in dierentuinen: er wordt nu meer gedacht vanuit de dieren zelf, en minder vanuit de bezoekers.
Dat betekent dat we niet meer dieren in kleine kooien willen stoppen voor de bezoekers, maar we proberen meer en meer de oorspronkelijke omgevingen van de leefgebieden van dieren na te bouwen, waar de bezoekers echt op bezoek kunnen komen.
Maar het bedenken, ontwerpen en uitvoeren van een heel ontwerp voor een binnen-en buitenverblijf , dat er ook nog eens zo natuurlijk mogelijk uit moet zien, én voldoet aan alle andere eisen voor dierentuinverblijven is niet makkelijk. Uiteraard moet ook rekening worden gehouden met de beleving van de bezoeker.