Bezoek van TU Delft studenten IDE

Vandaag bracht een groep Masterstudenten Industrieel Ontwerpen van de TU Delft een bezoek aan ons Technasium. Zij gaan in een paar sessies onze leerlingen uit V3 helpen met het ontwikkelen van concept-ideeën voor over een nieuw Smart School Product. Vandaag kregen de leerlingen een presentatie over de faculteit, uitleg over het ontwerpproces, en een toelichting op de opdracht. In kleine groepjes werd vervolgens een eerste brainstormsessie gedaan.

Aan het einde van de projectperiode, op 22 november, brengen wij een bezoek aan de TU Delft, en werken we samen met de studenten aan een eindproduct en presentatie.

Kickoff bij het Loodswezen tijdens de Havendagen

De leerlingen van Havo 2 waren voor de kickoff van het nieuwe project uitgenodigd door Het Loodswezen om een bezoek te brengen aan de Havendagen.

Daar maakten zij kennis met de opdrachtgever, en kregen uitleg over de opdracht. Zij moeten voor loodsen, die soms in gevaarlijke omstandigheden vanuit een kleine boot aan boord van een groot containerschip moeten klimmen, een nieuwe en veiligere manier ontwerpen om de hoogte te overbruggen. Tijdens de havendagen konden zij zelf meemaken hoe hoog zo’n schip kan zijn.

Presentaties project Feyenoord

Op 3 april bezochten onze 2e klassen H/V Feyenoord. Daar kregen zij samen met leerlingen uit andere scholen uit ons netwerk de kick off van het nieuwe project van Feyenoord. De opdracht was om een gezonde snack óf een interactief beweegspel te gaan bedenken.

De maatschappelijke tak van Feyenoord heet #KrachtvanFeyenoord. Het team hiervan bezoekt wekelijks vele scholen in Rotterdam om de leerlingen aan het bewegen te krijgen. Het team wil graag andere interactieve beweegspelen gaan gebruiken maar weet niet goed welke. Naast sport en bewegen is het doel ook om een gezonde leefstijl in het onderwijsprogramma op te nemen. Voor die gezonde leefstijl is Feyenoord op zoek naar een gezonde snack/koek, die in pauzes aan kinderen kan worden uitgedeeld.

Onze klassen zijn met de twee opdrachten aan de slag gegaan. Tijdens de tussentijdse presentaties waren de twee afgevaardigden van Feyenoord behoorlijk onder de indruk. Uiteindelijk zijn in de laatste week van juni twee winnende teams van onze school naar Feyenoord gegaan en hebben zij hun producten mogen demonstreren (en laten proeven) aan medewerkers van Feyenoord en een voedingsdeskundige van Pepsico.

De prijzen gingen helaas aan onze neus voorbij, maar wat hebben zij het ontzettend goed gedaan. We zijn trots op Kani, Maud, Melisa, Noura, Alain, Kardelen, Chaima, Laura en Thijn!

Presentaties Concepten voor Industrieel Ontwerpen

Voor een groep studenten van Industrieel Ontwerpen van de TU Delft presenteerden de leerlingen van onze 3e klas hun concept-ideeen.

Zij ontwierpen een manier om zonder regenpak droog te blijven op de fiets. het ontwerp moet aan de fiets vastzitten. Alle onderdelen van een normale verslaglegging van het ontwerpproces moet in grote, uitklapbare posters verwerkt zijn. Drie maanden geleden waren deze leerlingen al op de TU geweest om kennis te maken met de studenten, ze hielden contact via Whatsapp.

Maquettes voor het Nieuwe Instituut

Klas VX2 maakte in opdracht van het Nieuwe Instituut ontwerpen voor een nieuw archiefgebouw, dat ook door publiek kan worden bezocht. De ruimte moet aan vele eisen voldoen, zoals beperking van daglicht en luchtvochtigheid, vanwege de kwetsbaarheid van archiefstukken. Tegelijkertijd moet het gebouw aantrekkelijk en makkelijk toegankelijk worden voor publiek, en een goede verbinding krijgen met de andere ruimtes van het NI.

Eerst werd vooronderzoek gedaan naar bestaande museale gebouwen met ook een extensie, ter inspiratie. Er werden schetsen gemaakt en tenslotte een maquette van het bestaande gebouw plus de nieuwe toevoeging. Het ontwerp mocht overal rondom het bestaande ontwerp geplaatst worden, zoals in de vijver, onder de grond, of zelfs op het dak.

Bij de presentaties waren Janou Munnik en Brittany Brighouse aanwezig namens het Nieuwe Instituut.