De Toekomst van het Spoor

Klas 4 Ontwerpopdracht Opdrachtgever: NS.

Bron afbeelding: NS

Voor de pandemie was al duidelijk dat het treinverkeer in Nederland voor een grote uitdaging staat omdat het treinverkeer de komende decennia flink zal toenemen (Prorail, 2021). Deze toename komt vanwege de verstedelijking van de randstand en een steeds sterkere concurrentie van de trein ten opzichte van de auto. De NS voorspelt een toename van het aantal treinreizen in 2040 van ruim 30% procent ten opzichte van 2018.

Maar omdat het spoor in Nederland niet direct of gemakkelijk uit te breiden valt, moet het huidige spoor beter én slimmer benut worden. Dit betekent dat er meer treinen op het bestaande spoor zullen rijden en dat treinen elkaar sneller opvolgen. Je kan je ook voorstellen dat het bijzonder druk zal worden op de perrons, met name in de spits. ProRail is daarom op zoek naar innovaties die ervoor zorgen dat meer mensen per trein kunnen reizen, zonder negatieve invloed op de reisbeleving en het comfort. Bovendien moeten deze innovaties zo duurzaam en veilig mogelijk zijn. De leerlingen van klas 4 onderzoeken het probleem aan de hand van een simulatiemodel, en ontwerpen oplossingen.

Geplaatst in .