Een Waterteruglaat voor de Blokkermolen

Klas 3 Ontwerpopdracht. Opdrachtgever: Werelderfgoed Kinderdijk.

Nergens ter wereld staan zoveel molens bij elkaar als in het authentieke polderlandschap van Kinderdijk. De 19 molens vormen samen met de gemalen, boezems, sloten en sluizen een ingenieus waterbeheersysteem. De Blokker of Blokweerse molen, uit 1630, is de oudste van de negentien molens van Kinderdijk. De Blokkermolen houdt de achtergelegen polder droog door water naar de boezem verplaatsen. Maar door de klimaatverandering ontstaan de laatste jaren ’s zomers lage waterstanden met uitdroging van de bodem tot gevolg. Door die droogte ontstaat ook een versnelling van de inklinking van de (veen)bodem, waardoor veel CO2 vrijkomt. Bovendien is stilstaand water in sloten in de droge periode van de zomer niet goed. Voor de kwaliteit van het water zou regelmatige verversing nodig kunnen zijn. Er doet zich dus de situatie voor dat de molen soms ook water naar de polder toe moeten kunnen verplaatsen. Daarvoor is de Blokkermolen niet toegerust: het systeem kan maar 1 kant op malen, de wieken draaien ook in een vaste richting. Om het terugverplaatsen van water in de polder wel mogelijk te maken moet een Waterteruglaat worden ontworpen bij deze bestaande molen, zonder dat de dijk wordt aangetast.