Nieuwsbrief #2 September 2018

In alle O&O klassen zijn begin september nieuwe projecten van start gegaan:

Klas 1

Opdrachtgever: FIRST®LEGO®League

De FIRST®LEGO®League daagt kinderen uit te denken als wetenschappers en technici. Tijdens het nieuwe seizoen INTO ORBIT kiezen de teams een probleem uit de praktijk dat moet worden opgelost. Daarnaast leren de kinderen hun eigen robot bouwen en te programmeren met LEGO MINDSTORMS® om hier vervolgens verschillende missies mee uit te voeren in een wedstrijd. Tijdens het hele traject staan de Core Values centraal: sportiviteit, samenwerking en respect hebben voor elkaar.

De schoolfinale-avonden voor alle O&O brugklassen zijn op 30 okt en 1 nov 2018. Tijdens deze schoolfinale wordt onderling gestreden voor een plek in de Regiofinale.

Klas 2

Opdrachtgever: Erasmus MC

In opdracht van viroloog Eric van Gorp van het Erasmus MC onderzoeken de leerlingen van klas H2 en VX2 de werking van virussen en vaccins. Daarna ontwikkelen zij een goede voorlichtingscampagne over HPV, voor leeftijdgenoten en hun ouders.

Opdrachtgever: Museum Boijmans van Beuningen.

Museum Boijmans moet halverwege 2019 voor enkele jaren dicht voor renovatie. Het museum wil dan de kunstwerken in de klas kunnen tonen. De leerlingen van klas 2 onderzoeken alle mogelijkheden, waaronder ook virtueel, en maken een ontwerp dat aan strenge eisen moet voldoen.

Opdrachtgever: Gemeente Rotterdam /VN

De leerlingen van de beide klassen V2 mogen het nieuwe Centrum Klimaatadaptatie voor de Verenigde Naties ontwerpen. Het drijvende gebouw komt te liggen in de Rijnhaven. Uiteraard is er een hele lijst aan eisen verbonden aan het ontwerp.

___________________________________________________________________________

Klas 3

Opdrachtgever: Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard.

De leerlingen van klas VX3 (en H4) onderzoeken het probleem van inklinking van de veenbodem en geven een onderbouwd voorstel voor de toekomst van de polderrekening houdend met de gebruikers en andere belanghebbenden. De kickoff was in de Zuidplaspolder, vlakbij Gouda, het laagste punt van Europa.

Opdrachtgever: Nederlandse Olie en Gas Exploratie en Productie Associatie (NOGEPA)

De leerlingen van H3 en V3 onderzoeken hoe bestaande offshore infrastructuur in de Noordzee het beste hergebruikt kan worden. De kickoff was in het Maritiem Museum.

Klas 4

Opdrachtgever: NS

De reizigerservaring wordt beïnvloed door diverse bronnen van onzekerheid gedurende deze reis. Denk hierbij aan het bemachtigen van een zitplaats en de resterende tijd die een reiziger heeft voor vertrek. Gedragspsychologische motivatietechnieken (nudging) kunnen ervoor zorgen dat reizigers hun gedrag aan passen. De leerlingen ontwikkelen verschillende concepten voor nudging die de reizigersbewegingen op het station positief beïnvloeden. Een gekozen concept wordt verder uitgewerkt tot een ontwerp.

Klas 5 en 6

In klas 5 en 6 moeten de leerlingen zelf een opdrachtgever vinden, hun eigen opdracht schrijven en deze vervolgens uitvoeren.

De volgende nieuwsbrief verschijnt eind november 2018, en wordt aangekondigd met een mail aan alle ouders.

Geplaatst in Nieuws.