Droog Blijven op de Fiets

Klas 3 Ontwerpopdracht. Opdrachtgever: TU Delft, Industrieel Ontwerpen.

Veel mensen gebruiken voor woon-werk of woon-school verkeer hun fiets. Dat is gezond, milieuvriendelijk en vaak ook nog de snelste manier. Nu is het zo dat het lijkt alsof het altijd regent in Nederland (eigenlijk is het 93% van de tijd droog, waarbij nog eens de meeste regen in de nacht) en dan is het niet aantrekkelijk om te fietsen.

Hoe kan een (schoolgaande) fietser in een ritje van ongeveer 15 minuten beschermd worden tegen regenwater? Dat is meteen de kern van het probleem.

De meest gebruikelijke oplossing voor dit probleem is het gebruik van regenpakken. Nadeel is dat die meegenomen moeten worden in een tas, lang duren om aan te trekken, niet altijd passen bij de kleding/lifestyle van de fietser, de fietser zwetend achterlaten en problemen geven met inpakken, drogen en hergebruik. Alternatieven zijn poncho’s, paraplu’s, niet fietsen als het regent en schuilen. Het laatste alternatief is acceptatie en nat worden.

De opdracht is een ontwerp te maken dat vastgemaakt kan worden aan de fiets. De fietsende scholier is ook meteen de doelgroep.

Deze opdracht is in 2017 al eens uitgevoerd in de 3e klas.