De Sensory Experience van Kweekvlees

Klas 4 Onderzoeksproject. Opdrachtgever: Meatable, expert: Wageningen University

De smaak van (kweek)vlees.

De vleesconsumptie is langzaam aan het veranderen in Nederland. Ongeveer een derde van de Nederlanders is minder vlees gaan eten in 2019. Dat komt doordat mensen steeds bewuster zijn geworden van de negatieve effecten van de vleesindustrie op het milieu, gezondheid en dierenwelzijn. Mensen eten dus minder vlees, maar vervangen ook vaker vlees door plantaardige vleesvervangers of vegetarische producten. Ook is er de laatste jaren veel onderzoek gedaan naar andere alternatieven voor vlees.

Meatable heeft een patent op een speciale techniek, ontwikkeld aan de universiteiten van Cambridge en Stanford, waardoor zij uit slechts 1 stamcel vlees kunnen kweken. Andere kweekvlees bedrijven hebben in tegenstelling tot Meatable een constante stroom aan nieuwe dierlijke cellen nodig.

De opdrachtgever wil van de leerlingen uit klas 4 een advies voor de verdere ontwikkeling van de totale smaakbeleving van dit kweekvlees. Wat moet Meatable verbeteren aan hun kweekvleesproducten wat betreft de smaak, textuur, en uiterlijk?