De Sensory Experience van kweekvlees

De 4e klassen zijn inmiddels gestart met hun eerste onderzoeksproject van dit schooljaar De Sensory Experience van kweekvlees.
Opdrachtgever Daan Luining van Meatable (een biotech startup) en onderzoeker Arnout Fischer van de Wageningen Universiteit kwamen naar het Libanon Lyceum voor de kickoff. Hier kwamen de leerlingen alles te weten over kweekvlees: vlees dat geproduceerd wordt uit slechts 1 stamcel uit een navelstreng van een dier met grote voordelen voor het milieu ten opzichte va de huidige vleesproductie. Kweekvlees wordt op dit moment slechts gemaakt op laboratoriumschaal, maar heeft volgens Meatable een veelbelovende en duurzame toekomst.

Dhr. Arnout Fischer maakte de leerlingen wegwijs in de verschillende onderzoeksmethoden en het belang van goede voorbereidingen voordat je daadwerkelijk een onderzoek start. Omdat kweekvlees nog niet verkrijgbaar is en nog op Europese goedkeuring wacht, kan het nog niet geproefd worden: een extra uitdaging voor het onderzoek.

De leerlingen zijn inmiddels gestart met de opzet van hun onderzoek om Meatable straks advies te gaan geven over de smaakaspecten zoals geur, textuur, kleur etc. en de totaalbeleving van kweekvlees voor consumenten.