Klas 4 naar NS station Amsterdam Zuid

Klas V4 ging naar station Amsterdam-Zuid, als kickoff van een nieuwe opdracht van NS en Prorail.

Bij een maquette van het stationsgebied Amsterdam Zuid in 2025, te zien in het WTC gebouw, werd de opdracht toegelicht door de opdrachtgevers van ProRail, NS en uitvoerder Arcadis.

(Uit een interne publicatie van NS:)img_2572

Slimme ontwerpers op station Amsterdam Zuid

Het is even dringen rond de maquette van de Zuidas in het WTC bij station Amsterdam Zuid. Terwijl buiten het kwik in de thermometer tot de 30 graden stijgt, luisteren vijftig leerlingen van het Rotterdamse Libanon Lyceum aandachtig naar een gastles van Jan Schouten (Arcadis) over het station Amsterdam Zuid.

De leerlingen worden onderwezen volgens de zogenaamde Technasium-formule. Dit betekent dat ze praktijkgericht opdrachten uitvoeren voor bedrijven en hoger onderwijsinstellingen. Voor het vak Onderzoek en Ontwerpen, maken de leerlingen gebruik van een eigen werkplaats.

De opdracht die ze deze dag meekrijgen is slimme oplossingen te bedenken voor de vergroting van de treinreizigerscapaciteit op station Amsterdam Zuid. De volle trappen en perrons liegen er nu al niet om. Het nieuwe stationsontwerp in kader van project Zuidasdok biedt een oplossing voor de lange termijn. Maar ook in de nabije img_2565toekomst, onder andere door de komst van de Noord/Zuidlijn (vanaf zomer 2018) en al tijdens de verbouwing, zijn maatregelen nodig om het toenemend aantal treinreizigers op te vangen.

Deze opdracht vanuit NS wordt begeleid door Ramon Lentink (NS Reizigers Proceskwaliteit en Innovatie) en Paul Kootwijk (Programmamanager Innovatie en Ontwikkeling, ProRail). Volgens Paul heeft het twee voordelen om de leerlingen bij dit vraagstuk te betrekken: “We interesseren de leerlingen voor de wereld van stations en het spoor. Mogelijk zitten er een paar toekomstige treinverkeersleiders of railingenieurs tussen? En we hopen natuurlijk dat de leerlingen ook met mooie innovatieve oplossingen komen, misschien zelfs iets waar wij nog niet aan hadden gedacht?”  Eind oktober zullen de leerlingen hun oplossingen presenteren. De eerste vraag getuigt in ieder gevalvan een goede realiteitszin en haalbare oplossingen: ”Wat is het beschikbare budget?”