Meesterproeven

Woensdagavond 6 maart waren de Meesterproeven van klas havo 5 en vwo 6. Voor een belangstellend publiek van familie, medeleerlingen, docenten, opdrachtgevers en experts gaven de examenleerlingen een presentatie van hun laatste project, waarmee ze het vak O&O afsluiten.

Er waren 16 presentaties in 4 lokalen tegelijkertijd, waarbij het publiek een eigen gevarieerd programma kon samenstellen. 

In de week na de Meesterproef werd met elk groepje uitvoerig het project en het proces nabesproken

Gastles van OTIB

Het project ‘Van Gas Los’ gaat over de energietransitie, de voorzieningen in huizen, hoe een huis of een ander gebouw zonder gas kan, wat het energieverbruik is en hoe je dat kunt verminderen. Maar het gaat ook over CO2-uitstoot en het milieu. Martin van Os van OTIB kwam voor de kickoff van het project een gastles geven aan de derde klassen.

Het project maakt deel uit van de landelijke wedstrijd de TTA, Technasium Top Award. De beste onderzoekers strijden later in het jaar om een hoofdprijs.

Ontwerpen met Minecraft

De klassen havo 2 en VWO 2 ontwerpen een kantoorgebouw met behulp van Minecraft. Opdrachtgever Antea Group wil een nieuw innovatiecentrum dat ook aantrekkelijk is voor een nieuwe generatie werknemers.

Klas 1 ontwerpt voor de olifanten

De brugklassers brachten een bezoek aan de olifanten in Blijdorp, als vooronderzoek op hun opdracht om een nieuw buitenverblijf te ontwerpen. Het buitengebied wordt straks twee keer zo groot, en er komen twee bruggen voor de olifanten, zodat ze grotere afstanden kunnen lopen. Uiteraard worden er veel veiligheidseisen gesteld aan het ontwerp.

De brugklassers kregen een toelichting op de opdracht van René Reusen, hij is verantwoordelijk voor alle bouwprocessen in Blijdorp.

Samenwerken op TU Delft

De leerlingen van klas 3 hebben een hele dag op de TU Delft samengewerkt met studenten van Industrieel Ontwerpen.
In het nieuwe Pulse gebouw maakten de leerlingen in groepjes samen met studenten een eindontwerp en een presentatiefilmpje van een conceptidee over het Klaslokaal van de Toekomst.
Na 6 weken op school zelf werken aan een conceptontwerp waaraan het Klaslokaal van de Toekomst moet voldoen, werden de ideeën per groepje voorgelegd aan studenten, en samen maakten ze een eindontwerp. Aan het einde van deze dag werden de eindontwerpen gepresenteerd in een zelfgemaakt filmpje van 1 minuut.