Kickoff medisch project klas 2

Klas Havo2 en vwo2 gaan zich komende periode concentreren op virusziekten, in opdracht van het Erasmus MC (afdeling Virologie) en de GGD Rotterdam.
Veel virusinfecties zijn te voorkomen door voldoende hygiëne en voorzorgsmaatregelen. Ook bestaan er voor een aantal
virussen vaccins die mensen beschermen tegen de ziekte. Medicijnen en vaccins zijn wereldwijd echter niet voor iedereen
beschikbaar, vaccins zijn duur en de ontwikkeling duurt lang. En niet iedereen wil zich laten vaccineren of weet dat dit kan.
Daarnaast reizen we steeds meer, is er een toenemend aantal migratiestromen in de wereld en verandert het klimaat zodat virussen zich snel en makkelijk kunnen verspreiden over de wereld. Preventie en kennis blijven daarom de belangrijkste wapens tegen het voorkomen van infectieziekten. De opdrachtgever vraagt dus om betere preventiemethoden.

Mevrouw Lavooij van de GGD kwam een toelichting geven op de opdracht.

Team Dutch Delta naar Benelux finale van de FIRST LEGO League

Team Dutch Delta van het Libanon Lyceum is vandaag de grote winnaar van de regionale finale van de FIRST LEGO League.
Dutch Delta won in Vlissingen, als gastdeelnemer, de 1e prijs voor de robotprestaties en werd ook door de jury beoordeeld als het beste team. Dutch Delta heeft zich daarmee geplaatst voor de Benelux finale die op 25 januari 2020 in Breda zal plaatsvinden. Al eerder viel het Libanon Lyceum met twee brugklas teams in de prijzen op de regiofinale Rijnmond. Team Duplo won de projectprijs en team Quattro werd derde overall waardoor zij zich net niet plaatsten voor de Benelux finale

Publicatie in Boor Magazine

Twee docenten O&O van ons Technasium gaven een interview aan het Boor Magazine:

Artikel #BOORiMagazine | Rotterdamse leerlingen geven programmeerles op Lego World | BOOR iMagazine

Rotterdamse leerlingen geven programmeerles op Lego World
‘Jonge kinderen enthousiast maken voor robotica’

09 december 2019 | tekst: Irene Hemels | fotografie: Nils Bebelaar

‘Daar staan de nieuwe collega’s van mij ’, zegt docent Connie Hemerik over de Dutch Delta, de jongens en meiden van twaalf tot veertien die in hun vrije tijd programmeerles geven op Lego World. ‘Ze weten elkaars kwaliteiten en verschillen te waarderen.’ Een gesprek over een opmerkelijke groep jongeren….’

Lees hier verder: Artikel #BOORiMagazine | Rotterdamse leerlingen geven programmeerles op Lego World | BOOR iMagazine

Femke Deurwaarder (14):

“Ik zit bij Dutch Delta omdat ik het leuk vind om te programmeren en bezig te zijn met robotica. Ik wil graag bij NASA werken. De techniek die daarbij komt kijken interesseert me, met robots onderzoek doen, en de ruimte vind ik wel iets moois hebben, nog ongeschonden… Lesgeven op Legoworld was leuk en gezellig met het team. Ik vind het ook leuk om programmeren door te geven en kinderen enthousiast te maken voor robotica. Daar is straks veel werk in te vinden, denk ik.”

Presentaties groep 8 cursus

Een aantal groep 8 leerlingen van verschillende basisscholen volgde op het Technasium een cursus van vijf woensdagmiddagen.
De zesde woensdagmiddag volgde de presentatie.
Zij kregen uitdaging om het bestaande buitenverblijf van de olifanten in Diergaarde Blijdorp te vergroten.
Het ontwerp moest aan allerlei eisen voldoen, en de leerlingen mochten zelf een aantal wensen toevoegen.
Er werd, net als bij echte Technasiumopdrachten, in groepjes van 3 vooronderzoek gedaan naar de huidige situatie, het probleem, de eisen en het verwachte eindresultaat. Na brainstormsessies, mindmaps en meerdere schetsen werd een eindontwerp uitgevoerd in een maquette.
Tijdens de presentaties van de maquettes waren de ouders natuurlijk ook aanwezig. De leerlingen kregen een heus O&O-Oefendiploma certificaat uitgereikt.
In januari 2020 start een tweede cursusreeks, met weer een andere opdracht. Inmiddels hebben zich daarvoor al 30 leerlingen gemeld.

Regiofinale First Lego Legue

Op vrijdag 22 november werd de regionale First Lego Legue in de RDM-loods in Rotterdam Heijplaat gespeeld. Technasiumscholen uit de hele regio Rotterdam voerden missies uit met hun robots en presenteerden hun projecten voor een strenge jury. Er waren ook punten te verdienen voor de originaliteit van de zelfgebouwde robots, innovatie en core values zoals samenwerking.

Wat hebben ze hier hard voor gewerkt, onze Technasium brugklasleerlingen! Zelfs tijdens de toetsweek zaten ze nog regelmatig boven in de O&O ruimte. Die robot kon misschien toch nog een missie er bij doen en de feedback van de expert moest nog verwerkt worden in het project. Vandaag zagen we de resultaten van al die inspanningen. De kinderen gingen goed voorbereid de juryruimte in en stonden vol zelfvertrouwen aan de tafel voor een robotronde.

Dit alles resulteerde in een 1e prijs voor innovatie bij het projectgedeelte voor team Duplo en een Overall 3e prijs voor team Quattro. Daarmee ging het ticket voor de Beneluxfinale net aan hen voorbij maar het bewijst ook hoe hoog de kwaliteit van het Libanon is.

We zijn super trots op de prestaties van onze leerlingen!