Kickoff project Het Groene Spoor

De 2e klassen VWO startten deze week hun eerste project van dit schooljaar: het Groene Spoor, voor de Gemeente Rotterdam, afdeling Stadsontwikkeling. De kickoff bestond uit een excursie naar het voormalige treinstation Hofplein, waar de leerlingen uitleg kregen van Eveline Bronsdijk en Martin Blaas, Adviseurs Duurzaamheid van de Gemeente Rotterdam. Ook werd een bestaande daktuin bekeken, op het iets verderop gelegen gebouw van architectenbureau Zus.

De voormalige en monumentale spoorlijn naar Scheveningen begon ooit bij Station Hofplein. De spoorlijn, die nog steeds over bijna 2 km over door de stad loopt tot aan de A20, is al lange tijd niet meer in gebruik. De Hofbogen onder de spoorlijn zijn wel in gebruik, door kleine bedrijven, horeca en winkels.
De afdeling Duurzaamheid van de gemeente wil het nu lege gebied bovenop de bogen gebruiken voor haar taak om in Rotterdam een groot aantal km2 platte daken te voorzien van daktuinen en andere voorzieningen. De leerlingen van het Technasium mogen voor de grote oppervlakte van deze spoorlijn een nieuwe duurzame bestemming ontwerpen, met als belangrijk onderdeel van het ontwerp een groene voorziening, bijvoorbeeld een wandelpark. Maar ook mag op het spoor bebouwing komen, zoals horeca.
Uiteraard worden er vele (veiligheids)eisen gesteld aan het ontwerp, onder meer over toegangsvoorzieningen en bereikbaarheid voor hulpdiensten.

Geplaatst in Klas 2, Nieuws.