Nieuwsbrief Museum Boijmans van Beuningen

TECHNASIUMLEERLINGEN ADVISEREN HET MUSEUM

Een multimediatour met gps? Paden in het museum? Een bobbelige mat? Een greep uit de oplossingen die tweedejaars leerlingen bedachten bij het vraagstuk ‘hoe maak je de museumbezoeker op een vriendelijke manier bewust van de kwetsbaarheid van kunstwerken?’.

Het museum wil een plek zijn waar mensen zich prettig en welkom voelen maar heeft tegelijkertijd de taak om de collectie te beheren en bewaren voor de toekomst. Hoe maak je de museumbezoeker op een vriendelijke manier bewust van de kwetsbaarheid van kunstwerken? En hoe laat je anderzijds zien dat sommige kunstwerken juist wel om interactie vragen? Afgelopen november kwamen zestig leerlingen van het Libanon lyceum naar het museum voor om na te denken over dit probleem.

De leerlingen kregen twee maanden de tijd om in groepjes onderzoek te doen en na te denken over mogelijke oplossingen. Ze interviewden bezoekers, onderzochten bestaande beveiligingssystemen en brainstormden om zoveel mogelijk ideeën te genereren. Een idee werkten ze uit tot een video van maximaal een minuut waarin ze hun advies presenteerden.

De opbrengst was groot. Van licht- of geluidsystemen, extra icoontjes, voelsamples en apps tot matten met bobbelstructuur rondom kunstwerken, speciaal aangelegde paden in de museumzalen en een multimediatour met gps systeem (dat naast informatie ook aangeeft als je te dichtbij een object komt). Heel bijzonder om van deze jonge bezoekers zo’n rijke opbrengst aan ideeën te mogen ontvangen.

Bron: Nieuwsbrief Museum Boijmans van Beuningen, 20-01-2017 http://www.boijmans.nl/nl/116/nieuwsbrief/newsletter/168

Zie hieronder filmpjes van leerlingen:

Studentenbattle

Tijdens de Infratechbeurs op 20 januari j.l. hebben onze 3e jaars leerlingen onder leiding van docent Marcel Bolten deelgenomen aan een ‘studentenbattle’. De leerlingen moeten duurzame oplossingen bedenken voor een woning, straat en wijk. Zie het filmpje:

Studentenbattle

 

 

Klas 3 presenteert op TU Delft

De leerlingen van beide groepen klas 3 hebben zich afgelopen 6 weken bezig gehouden met de vraag hoe je droog kunt blijven op de fiets, in een aantrekkelijk ontwerp. Zij presenteerden hun ontwerp, in de vorm van een korte animatiefilm, aan studenten van Industrieel Ontwerpen van TU Delft. De betrokken studenten hadden zelf ook een ontwerp gemaakt over hetzelfde probleem, zij moesten het in 1 dag doen. Er ontstond een heuse ontwerpwedstrijd, met 3 criteria:
is het ontwerp betrouwbaar?
Is het ontwerp verkoopbaar?
Is het ontwerp aantrekkelijk?

Het Libanon won ruim bij het eerste criterium, was gelijkwaardig bij het tweede, de TU won op gebied van de buitenkant.
Zie de video-speellijst hieronder:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nieuw O&O lokaal bijna opgeleverd

Het nieuwe O&O lokaal heeft inmiddels een uitschuifbare trap / tribune en een draaibare Pitstop met Prowise-bord.

De trap geeft toegang tot een entresol met 6 werkplekken, en is tegelijk opslagruimte voor de nieuwe laptops. Bij presentaties kan de tribune worden uitgeschoven.

Nieuwe LED verlichting wordt binnenkort geleverd.

 

 

 

 

 

First Lego League Regiofinale

Afgelopen vrijdag 9 december vonden op de TU Delft de regiofinales Rijnmond plaats van de First Lego Legue 2016.

Vijf teams eerstejaars van het Libanon Lyceum deden mee. Zij haalden drie eerste prijzen. Het team Dutch Delta gaat naar de Benelux Finale.

Team Primo won de 1e prijs voor beste Core Values, de 1e prijs voor Beste Project ging naar team Toolo, en de 1e prijs Overall was voor het Dutch Delta team.

 

Vier brugklasteams uit het Technasium en het ons vertrouwde Dutch Delta team, met daarin leerlingen uit diverse hogere klassen, reisden vroeg in de ochtend af naar Het Science Center in Delft. De lat lag hoog. Al acht jaar op een rij wint Dutch Delta daar een ticket naar de Benelux finale. Ook de brugklasteams komen nooit zonder één of meerdere prijzen terug.
Het thema was dit jaar Animal Allies. Wat kunnen mens en dier voor elkaar betekenen? Hoe kunnen ze elkaar helpen? Het wedstrijdveld stond vol met voorbeelden in de vorm van missies die punten opleverden. Hulphonden, melkmachines en bijen van lego moesten verplaatst, opgetild of gedraaid worden door zelfgebouwde en geprogrammeerde robots. De leerlingen gingen koelbloedig de wedstrijd in, lieten hun robots snorren en op het scorebord verscheen na een uur de ene na de andere Libanon teamnaam. Vrijwel allen plaatsten zich in de top tien.
Ondertussen moest er ook door elke groep een project gepresenteerd worden. Night vision glas voor nachtdierverblijven in de dierentuin, rendieren beheren met een alternatief wifinetwerk, onze leerlingen leken overal een oplossing voor te hebben.
De juryleden zagen de kinderen van team Primo samenwerken op een hoog niveau. Dat werd beloond met een beker. Net als de presentatie van het project van team Toolo. En ja hoor, de 1e prijs Champions Award ging naar Dutch Delta!
Terwijl in de brugklassen van het Technasium de legokoorts inmiddels is gezakt staat Dutch Delta op scherp voor de Benelux finale op 4 februari in Zwolle. Een Europese finaleplaats in Denemarken (de oorsprong van het legosteentje) is het doel.